انتخابات

عضو مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از ملزومات اجرایی شدن طرح جوانی جمعیت در کشور، حل مشکل مسکن است. در زمینه ساخت مسکن برای دانشجویان متأهل به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز نهضتی آغاز شده است .

عضو مجلس دوازدهم به قدس خبر داد: آغاز نهضت ساخت مسکن برای دانشجویان متأهل به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی

ساخت مسکن به عنوان یک وظیفه برای دولت شناخته می‌شود. به ویژه در شرایطی که مردم برای تأمین مسکن با مشکلات جدی مواجه هستند، این وظیفه به صورت جدی‌تری برای دولت مطرح می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد که در حال حاضر خانوارها مجبورند بخش زیادی از درآمدشان را به مسکن اختصاص دهند. به ویژه در شهرهای بزرگ، مسکن بالغ بر ۷۰ درصد از درآمد افراد را می‌بلعد.

با توجه به واقعیاتی که در بالا توضیح داده شد، دولت سیزدهم ساخت مسکن را جزو اولویت‌هایش قرار داد. شخص رئیس جمهور در این زمینه پیگیری‌های اساسی انجام داد.

نتایج نشان می‌دهد که دولت شهید رئیسی کارنامه قابل قبولی در حوزه ساخت مسکن دارد. تکمیل پروژه‌های مسکن مهر که از دولت دهم باقی مانده بود و آغاز ساخت پروژه‌های جدید مسکن همگی حکایت از عملکرد مثبت دولت سیزدهم در حوزه مسکن دارد.

بانک‌ها بر اساس قانون موظف شده‌اند ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. اما به بهانه-های مختلف از انجام این وظیفه قانونی سر باز می‌زنند.

نظرات نادرقلی ابراهیمی، عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی را در ادامه در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسکن می‌خوانید.

ابراهیمی با اشاره به این موضوع که شخص رئیس جمهور شهید اهتمام جدی به موضوع مسکن داشت، در خصوص جایگاه مسئله مسکن در سیاست‌های دولت سیزدهم تصریح کرد: مسکن به عنوان یکی از مشکلات اصلی مردم در صدر اولویت‌های دولت سیزدهم قرار داشت. شهید رئیسی در شعارهای انتخاباتی‌اش وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داد و تمام تلاش خود را در راستای تحقق این وعده به کار گرفت.

وی ادامه داد: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که در شرایط تحریم دسترسی ما به منابع مالی با محدودیت روبرو بود. تأمین مالی برای بخش مسکن نیز از این قاعده استثنا نبود. با این حال، شهید رئیسی تمام توان خود را برای حل این مشکل به کار گرفت. به نحوی که بر اساس آمار، در حال حاضر قریب به ۳ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت و یا آماده تحویل است.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که دولت سیزدهم با آن روبرو بود، در مدت سه سال توانستند اقدامات خوبی در حوزه مسکن انجام دهند. به نحوی که هم پروژه‌های مسکن مهر باقی مانده از دولت دهم تکمیل شد و هم پروژه جدید مسکن ملی شروع شد.

ابراهیمی گفت: دهک‌های پایین جامعه از عهده تأمین مسکن مناسب برای خودشان برنمی‌آیند. با توجه به این موضوع، ضرورت دارد که دولت طرح‌هایی را در جهت ساخت انبوه مسکن در دستور کار داشته باشد. به نحوی که از یک طرف بازار به تعادل برسد و افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن و اجاره بها را شاهد نباشیم و از طرف دیگر، اقشار متوسط و پایین جامعه به مسکن مناسب دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد که بانک‌ها به وظایف قانونی خودشان در حوزه مسکن عمل نکرده‌اند. بر اساس قانون، بانک‌ها باید تسهیلات لازم را با معرفی تعاونی‌ها و راه و شهرسازی پرداخت می‌کردند. اما بانک‌ها به این تکلیف قانونی خود عمل نکرده‌اند.

عضو دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بهانه‌ای که بانک‌ها برای عدم پرداخت تسهیلات مطرح می‌کردند، این بود که با افزایش نقدینگی، تورم افزایش پیدا می‌کند. اما واقعیت این است که تسهیلات مسکن رقم بالایی نیست که چنین تأثیری در جامعه داشته باشد.

ابراهیمی گفت: در واقع بانک‌ها با عمل نکردن به وظایف‌شان برای کشور در حوزه ساخت مسکن مشکل ایجاد کردند. به  این ترتیب، بانک‌ها خودشان را به مردم و دولت بدهکار کردند.

وی ادامه داد: از ظواهر این طور برمی‌آید که افزایش نظارت‌ها بر عملکرد بانک‌ها در حوزه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در حال انجام است. مجلس نیز از کارکرد نظارتی خودش در این زمینه بهره خواهد برد و امیدواریم بتوانیم بانک‌ها را به سمت انجام وظایف قانونی‌شان در زمینه تسهیلات ساخت مسکن سوق دهیم.   

عضو مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نزدیک به ۳ میلیون واحد مسکونی در دولت شهید رئیسی ساخته شده و یا در حال ساخت است. این نشان می‌دهد که بخش اعظمی از وعده شهید رئیسی در حوزه مسکن تحقق یافته است.

ابراهیمی گفت: دولت بعدی باید در زمینه ادامه پروژه ساخت مسکن ملی اهتمام جدی داشته باشد. یکی از ملزومات اجرایی شدن طرح جوانی جمعیت در کشور، حل مشکل مسکن است. در زمینه ساخت مسکن برای دانشجویان متأهل به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز نهضتی آغاز شده است و کارهایی در دستور کار قرار دارد. ادامه این روندها می‌تواند کمک زیادی به حل موضوع مسکن برای جوانان بکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.